Wyjazd do Wenecji z Bibione to około 75 km przejażdżka samochodem,
dotarliśmy tam na godzinę 10 00 samochód zaparkowaliśmy na Piazzale
Roma zaraz przy wjeździe na wyspę po prawej stronie przed zajezdnią
autobusów (cena za parking to 24 Euro z dobę) z stamtąd udaliśmy się
do przystani autobusów wodnych i tam po zakupieniu biletów
popłynęliśmy na plac Św. Marka. Wenecja przywitała nas ulewą przez
cały czas pobytu deszcz padał intensywnie więc zwiedzanie było
ograniczone do minimum.
Venecja to miasto położone na licznych bagnistych wyspach na
Morzu Adriatyckim. Z tego względu jest to miasto kanałów - nie ma w
nim samochodów, autobusów, a
cały transport odbywa się drogą wodną lub pieszo. Najpopularniejszym
środkiem lokomocji jest vaporetto (tramwaj wodny). W XX wieku wyspy
połączono linią kolejową i autostradą. Wenecja jest znanym na całym
świecie ośrodkiem turystycznym i kulturalnym. Ze względu na swoją
architekturę jak i nietypowe położenie, Wenecja znajduje się na
Liście światowego dziedzictwa UNESCO. Patronem miasta jest święty
Marek. W bazylice jego imienia złożone są jego (oraz innych
świętych) relikwie. Światową popularność zyskał karnawał wenecki.
Istotnym elementem ubioru
bawiących
się są maski. W Wenecji odbywa się ważny festiwal filmowy i biennale
sztuki współczesnej. Obecnie Wenecja jest ustawicznie podtapiana.
Stare budynki, atakowane przez zanieczyszczone morze, ulegają
zniszczeniu. Historyczna część Wenecji pełni głównie funkcje
turystyczne. Większość mieszkańców (ponad 200 000) zamieszkuje w
położonym na stałym lądzie Mestre, które formalnie jest dzielnicą
Wenecji, w samej Wenecji zamieszkuje zaledwie około 50 000 ludzi,
liczba Wenecjan spada ponieważ ceny mieszkań rosną i wielu
mieszkańców nie stać na opłaty co zmusza ich do przeprowadzki.
Bazylika św. Marka (wł. San Marco) zbudowana została w
Wenecji przy placu św. Marka dla pochowania relikwii św. Marka. W
828 kupcy weneccy wykradli jego szczątki z Aleksandrii i przywieźli
na lagunę. Pomysł pochowania ciała ewangelisty związany jest z
legendą zgodnie, z którą Marek podczas podróży morskiej do Rzymu
zatrzymał się na lagunie. Tu ujrzał anioła, który słowami: Pax tibi,
Marce evangelista meus, ujawnił jemu miejsce pochowania. Św. Marek
został obwołany patronem niezależnej Wenecji (pod zwierzchnictwem
Bizancjum był nim św. Teodoryk). Skrzydlaty lew, symbol św. Marka,
przytrzymujący otwartą księgę z wyrytymi słowami anioła stał się
herbem republiki.
Plac św. Marka (wł. Piazza San Marco) – znajduje się w
najstarszej części Wenecji i jest najbardziej znanym placem tego
miasta. Jego historia zaczyna się w IX wieku i wiąże się z budową
pierwszej bazyliki św. Marka. W tym czasie plac ograniczał się do
niewielkiego obszaru znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie
bazyliki. Przez teren obecnego placu przepływał jeden z kanałów
weneckich, dzieląc go na dwie części, z których jedną zajmował sad
klasztoru św. Zachariasza. Pod koniec XII wieku plac został
powiększony do obecnych rozmiarów. Przebudowa wiąże się ze
spotkaniem papieża Aleksandra III z cesarzem Fryderykiem I
Barbarossą.
Pałac Dożów (wł. Palazzo Ducale) – gotycka siedziba władców i
rządu Wenecji. W pierwszym okresie miał
charakter obronny. Pierwsza budowla powstała na miejscu
bizantyjskiego zamku w 814 r. Zniszczył ją pożar wywołany podczas
powstania przeciwko doży w 976. Odbudowana w XI wieku, była
wielokrotnie rozbudowywana i przebudowywana. Doża Sebastian Ziani
wprowadził wiele radykalnych zmian. Zmienił układ funkcjonalny
pałacu Dożów (m.in. polecił zbudować osobny budynek tzw. Starej
Prokuracji przy placu św. Marka, do którego przeprowadzono wyższych
rangą urzędników). Kolejne istotne zmiany zostały wprowadzone w
okresie od 1309 do 1424 r.
Most Westchnień (wł. Ponte dei Sospiri) - najbardziej znany
most Wenecji, także jeden z najbardziej znanych
na świecie. Został on zaprojektowany przez Antoniego Contino, zaś
budowę ukończono w 1614 roku. Most łączy pomieszczenia I piętra
Pałacu Dożów z budynkiem nowego więzienia (Prigioni Nuove)
zbudowanym na przełomie XVI i XVII wieku. Obudowana konstrukcja jest
przewieszona nad Kanałem Pałacowym. Wewnątrz mostu znajdują się dwa
oddzielone od siebie korytarze.Celem zbudowania mostu było
umożliwienie połączenia pomiędzy więzieniem a obradującym w Pałacu
Dożów Trybunałem Kryminalnym. Przez most prowadzono skazańców do
cel, gdzie mieli odsiedzieć swój wyrok.Most swoją sławę zawdzięcza
XIX-wiecznym romantycznym pisarzom. Wedle ich wyobrażeń przechodzący
tędy skazańcy mieli tęsknie wzdychać (stąd także nazwa mostu) do
swych ukochanych pozostających na wolności i do "wolnego świata",
który widzieli ostatni raz przed odbyciem kary; niektórzy - w ogóle
ostatni raz w życiu.
Most Rialto (wł. Ponte di Rialto) – najstarszy i jedyny do
czasu wybudowania Ponte dell'Accademia w 1854 r. most wenecki nad
Kanałem Grande. Pierwsze plany
zbudowania mostu w tym miejscu miał doża Sebastian Ziani. Jednak
dopiero w 1181 zbudowano most pontonowy Ponte della Moneta.
Zaprojektował go Nicolò Barattieri. Ok. 1250 r. pontonowy most
zastąpiono zwodzoną konstrukcją drewnianą. Podczas rebelii przeciwko
Bajamonte Tiepolo, w 1310 została ona zburzona. Na odbudowanym
drewnianym moście umieszczono kramy kupieckie, a opłaty czynszowe
przeznaczone zostały na jego utrzymanie. Konstrukcja mostu nie
wytrzymała ciężaru tłumu obserwującego paradę. Most zawalił się w
1444 i ponownie w 1524. W latach 1588 – 1591 zrealizowano projekt
Antonio da Ponte zastępując drewnianą budowlę konstrukcją kamienną.
Kanał Grande (wł. Canal Grande) – długa (3,8 km) arteria
wodna Wenecji. Kanał ma kształt odwróconej litery "S" i przepływając
przez środek miasta dzieli je na dwie części, każda po 3 dzielnice (siestery):
Cannaregio, San Marco i Castello oraz Santa Croce, San Polo i
Dorsoduro. Szerokość kanału waha się od 30 do 60 m osiągając
głębokość nawet do 6,0 m. Brzegi łączą trzy mosty:
Most Akademii (wł. Ponte dell'Accademia)
Most Bosych (wł. Ponte degli Scalzi)
Most Rialto (wł. Ponte di Rialto)
/więcej fotografii/
Kościół Santa Maria della Salute - widok z Kanału
GrandeWenecka bazylika mniejsza Santa Maria della Salute
(także nazywana Chiesa della Salute lub krótko La Salute) została
zbudowana, zgodnie z dekretem senatu podpisanym przez dożę Nicolo
Contarini z 22 października 1630 r., jako wotum dziękczynne po
zakończeniu epidemii dżumy, która pozbawiła życia ok. 1/3
mieszkańców miasta. Bazylika została usytuowana nad Kanałem Grande
obok budynku morskiej komory celnej Dogana di Mare.
Bazylika Santa Maria Gloriosa dei Frari, zwana potocznie
Frari, jest kościołem umiejscowionym przy Calle del Magazzen w
Wenecji, w północnych Włoszech.
Masywny franciszkański kompleks klasztorny założony został w XIII
wieku, a następnie przebudowany w XIV i XV. Przyległe krużganki są
miejscem, w których spoczywają archiwa państwowe, dokumentujące 1000
lat historii weneckiej. Z zewnątrz i w środku kościół z cegły
pozbawiony jest dekoracji. Prostota budynku wynika bezpośrednio z
reguły zakonu franciszkańskiego. W nawie głównej dominują urocze
stalle na chórze, jedyne, jakie zachowały się w Wenecji oraz gotycka
balustrada oddzielająca nawę od prezbiterium. Po bokach znajdziemy
grobowce dożów - w północnej części budowli Pomnik Pesara,
upamiętniający dożę Giovanniego Pesara ([1658]). W centralnym
punkcie kościoła, przy ołtarzu głównym, znajduje się obraz
Wniebowzięcie Tycjana. Na prawo od ołtarza głównego umiejscowiono
wejście do kaplicy rodowej rodziny Pesaro, służąca jako zakrystia. W
południowej (prawej) nawie znajduje się grobowiec Tycjana,
wzniesiony trzy wieki po jego śmierci. W kościele zachwycić mogą
wspaniałe XV-wieczne stalle z płaskorzeźbami, które przedstawiają
świętych oraz Wenecję. W kościele znajduje się również nagrobek
Claudia Monteverdiego (z lewej strony głównego ołtarza).
Kościół San Giorgio Maggiore w Wenecji - kościół opactwa
benedyktyńskiego na wyspie San Giorgio w Wenecji zbudowany w
latach 1597-1610 przez Simeone Sorellę według projektu drea
Palladio.
Prace projektowe nad świątynia trwały od 1560 roku do śmierci
architekta w 1580 roku, projekt fasady został ukończony w 1566 roku.
W 1800 roku w kościele odbyły się konklawe i koronacja papieża Piusa
VII.
Dzwonnica św. Marka to najwyższa budowla Wenecji, wysoka na
99 metrów. Pierwsza konstrukcja została zbudowana już w
na początku IX wieku, ale nie zachowała się. Obecną konstrukcję w
pierwszej wersji wzniesiono pod koniec XI wieku, następnie została
ona podwyższona w wieku XII; później była wielokrotnie
przebudowywana, ostateczny kształt uzyskując w wieku XVI. Początkowo
była to wieża obserwacyjna i latarnia morska. Później pełniła
funkcję dzwonnicy, latarni, wiatrowskazu i wieży strzelniczej. W
latach 1537 – 1549 Jacopo Sansovino dobudował do dzwonnicy Loggettę,
miejsce spotkań elity weneckiej. Loggetta pełniła też funkcję budki
strażniczej i była miejscem publicznych losowań loterii.
|