Skansen - Muzeum
Przemysłu Naftowego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce jest obiektem
unikalnym w skali światowej. Na tym skrawku polskiej ziemi narodziła
się gałąź przemysłu, która w II połowie XIX w. popchnęła świat w
kierunku niebywałego dotąd rozwoju cywilizacyjnego. Jest rzeczą
niezaprzeczalną, że podwaliny pod ten niespotykany rozwój dał Polak
Ignacy Łukasiewicz, a Polska stała się kolebką przemysłu naftowego.
Żyjemy w epoce dynamicznego rozwoju nauki i techniki. W wyniku tego
technologie i konstrukcje tradycyjne wypierane są sukcesywnie przez
nowe generacje. A przecież te tradycyjne budowle, maszyny i urządzenia
są niepodważalnymi dowodami ciągłości rozwoju nauki i techniki,
stanowią dorobek wielu pokoleń naukowców i przemysłowców.
Ocalić od zniszczenia i zapomnienia, zgromadzić i otoczyć opieką
rzeczowe dokumenty rozwoju przemysłu naftowego, wyeksponować i pokazać
młodym pokoleniom, całemu polskiemu społeczeństwu ogromny naukowy i
przemysłowy dorobek polskich nafciarzy - taka idea leżała u podstaw
zorganizowania Skansenu - Muzeum Przemysłu Naftowego. Cel ten
najlepiej mógł być spełniony na terenie czynnej do dziś, najstarszej w
świecie kopalni ropy naftowej w Bóbrce.
Zachowały się tam bowiem autentyczne obiekty i dokumenty - świadectwa
historii rozwoju przemysłu naftowego od jego narodzin po dzień
dzisiejszy. Idea budowy Muzeum powstała jeszcze za życia I.
Łukasiewicza, pod koniec XIX w. Doczekała się realizacji w 1060 roku,
kiedy to z okazji Jubileuszu 1000-lecia Państwa Polskiego powołany
został Komitet Opiekuńczy Budowy Skansenu Naftowego. W skład Komitetu
weszli dyrektorzy większości jednostek organizacyjnych przemysłu
naftowego. Tworzyła go także niewielka grupa osób, którzy
bezinteresownie, z pietyzmem rozpoczęli gromadzenie unikalnych
urządzeń, narzędzi, sprzętu, ksiąg, czasopism, map, fotografii i wielu
innych dokumentów, opracowywali projekty i scenariusze ekspozycji.
Środki finansowe na budowę Skansenu przekazywane były z funduszy
zakładowych jednostek przemysłu naftowego. Ta formuła spontanicznej
budowy szybko wyczerpała się. pod koniec 1961 roku opiekę merytoryczną
i agendy formalno-prawne przejęło Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne
Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego. Funkcję te spełniało za
pośrednictwem Głównej Komisji ds. Budowy Muzeum Przemysłu Naftowego.
W 1972 r. SITPNiG wykupiło od prywatnych właścicieli około 20 ha
terenu, na którym zlokalizowano Muzeum, od tego czasu stało się jego
hipotecznym właścicielem. Budowa otoczona została opieką zakładów
całego sektora naftowego, pod patronatem Ministerstwa Górnictwa i
Energetyki, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego oraz podlegających im
zjednoczeń.
Muzeum położone jest
wśród lasów, w malowniczym terenie, w odległości ok. 12 km od Krosna,
6 km od Dukli i 15 km od przejścia granicznego w Barwinku. Leży na
szlaku turystycznym:
-
Dukla (Muzeum
Historyczne)
-
Dolina Śmierci - ok.
5 km od Dukli
-
Żarnowiec (Muzeum
Marii Konopnickiej)
-
Krosno (Muzeum
Okręgowe - największa w Europie kolekcja lamp naftowych)
-
Czarnorzeki - skalny rezerwat przyrody "Prządki" Odrzykoń -
Zamczysko Kamieniec z XIV w., toczący się tam spór rodowy dał A.
Fredrze temat do napisania komedii "Zemsta".
Na ok. 20 ha
ogrodzonego obszaru rozlokowane są ekspozycje górnictwa naftowego,
gazownictwa, przemysłu rafineryjnego i dystrybucji produktów
naftowych. Znajdują się tu autentyczne obiekty zabytkowe, będące
świadectwem rodowodu polskiego przemysłu naftowego:
-
Obelisk kamienny
wzniesiony przez I. Łukasiewicza, upamiętniający założenie kopalni
"oleju skalnego" w 1854 roku.
-
Dwa czynne szybiki
naftowe (kopanki) "Franek" i "Janina" oraz kilka zapadlisk szybików
z lat rozwoju kopalni (1854-1880).
-
Osiem zabytkowych
drewnianych budynków z XIX w., w których mieściły się warsztaty
mechaniczne, kuźnia, kotłownie, kieraty pompowe, magazyny,
pomieszczenia administracyjne i mieszkalne.
-
Czynne otwory
wiertnicze z lat 1890-tych.
Sieci transmisji do napędu pomp wgłębnych, stare systemy ropociągów
i zbiorniki do magazynowania ropy.
-
Trzy wiertnice z
masztami i wieżami do głębokiego wiercenia obrotowego (1000-5000 m).
-
Siedem wiertnic
przewoźnych z masztami do wiercenia udarowego średnich głębokości
(ok. 800 m).
-
Urządzenia do
napowierzchniowego wyposażenia otworów ropnych i gazowych.
-
Różnorodne typy
stalowych i drewnianych "kiwaków" do napędu pomp wgłębnych.
-
Trzy pompy z
wszelkimi rodzajami narzędzi i sprzętu do wierceń i eksploatacji
otworów ropnych i gazowych.
-
Unikalne pompy,
sprężarki gazowe, silniki i kotły parowe.
-
Różnorodne typy
urządzeń wyciągowych (windy obróbcze) do operacji technicznych w
otworach ropnych.
Znajdują się tu
również, z pietyzmem odtworzone na podstawie dokumentacji, pierwowzory
takich urządzeń, jak:
-
Model starego szybiku
(kopanki).
-
Wiertnica do ręcznego
wiercenia udarowego.
-
Wiertnica udarowa
systemu kanadyjskiego, napędzana maszyną parową (lokomobilą).
-
Wiertnica udarowa
szarpakowo-linowa typu "Bitków".
-
Wiertnica udarowa konstrukcji polsko-kanadyjskiej do głębokich
wierceń.
-
Wnętrze
wiertnicy adaptowane jest do organizowania konferencji, wystaw
okolicznościowych i imprez towarzyskich.
Znajduje
się tu sala restauracyjna i kawiarniana z zapleczem kuchennym i
sanitariatami. W odrestaurowanym budynku administracyjnym, zbudowanym
przez I. Łukasiewicza, znajdującym się w centrum Muzeum, w siedmiu
pomieszczeniach prezentowane są:
-
Pamiątki
związane z I. Łukasiewiczem.
-
Galeria
portretów - karykatur ludzi nafty.
-
Rekwizyty, symbole tradycji naftowej.
-
Mapy,
zbiory geologiczne, rdzenie i skamieliny.
-
Plan
kopalni Bóbrka z 1879 roku.
-
Modele,
fotografie i rysunki obrazujące rozwój techniki wiertniczej i
eksploatacyjnej.
-
Kolekcja
sztandarów, medali okolicznościowych, zbiory filatelistyczne
ekspozycje Europolgazu, wizytówki muzeów USA i Norwegii.
Jedna z
największych w kraju kolekcji lamp naftowych. Obok domu otoczonego
ogrodem - parkiem znajduje się popiersie I. Łukasiewicza umieszczone
na cokole z marmuru. W pobliżu wzniesiony został budynek - pierwowzór
górskiej stacji benzynowej Centrali Produktów Naftowych, przed którym
eksponowane są unikalne oryginalne dystrybutory paliw z początkowych
lat rozwoju stacji benzynowych. Wewnątrz budynku znajduje się
ekspozycja zabytkowych urządzeń i aparatury, m. in.:
-
Modele
urządzeń do magazynowania i transportu produktów naftowych.
-
Urządzenia do oznaczania liczby oktanowej paliw.
-
Kilka
rodzajów liczników pomiarowych.
-
Stoiska
z produktami naftowymi.
-
Aparatura do oznaczania właściwości fizycznych i chemicznych
produktów naftowych.
-
Unikalne
urządzenia, w jakie wyposażone były laboratoria zakładów
rafineryjnych.
-
Modele i
fotografie dawnych rafinerii nafty.
/więcej fotografii/
|