|
|
Łemkowski styl budownictwa cerkiewnego powstał w wyniku przenikania
kultury Wschodu i Zachodu i jest niespotykany poza obszarem
zamieszkiwanym przez Łemków. Pierwsze wzmianki o cerkwiach w
łemkowskich wsiach pochodzą z Krempnej (1507) i Tylawy (1537). W XVI
w. istniały także cerkwie w Daliowej, Myscowej i Zyndranowej. Cerkiew
budowano na ogół kilkadziesiąt lat po założeniu miejscowości, gdy
liczba mieszkańców wystarczała do utrzymania obiektu i duchownego. Do
końca XVII w. większość wsi miała już swoje cerkwie. Z tego stulecia
pochodzą świątynie, które utrzymały się do dnia dzisiejszego, lub
istniały jeszcze w XX w. W szesnastym stuleciu budowano cerkwie bez wieżowe, trójdzielne, na
planie podłużnym. Najszerszą i najwyższą częścią była nawa, a
wszystkie trzy części przykrywały łamane dachy. Na przełomie wieków XVII i XVIII kościół greckokatolicki na dobre
zadomowił się w Beskidzie Niskim, wtedy też ukształtował się styl
klasycznej cerkwi łemkowskiej. Do tradycyjnego podłużnego korpusu
cerkwi dodano wieżę na podobieństwo kościelnych wież słupowych z
nadwieszoną izbicą (do budowli nowo wznoszonych lub już istniejących),
a całość zwieńczono barokowymi, ośmiobocznymi hełmami. Z tego okresu
pochodziły najpiękniejsze budowle, np. w Kwiatoniu (ok. 1700 r.), oraz
nieistniejące już w belkach zrębu babińca cerkwii w Kwiatoniu. Przez
cały XVIII w. powstawały cerkwie o architekturze zgodnej z świeżo
powstałym stylem. Najciekawsze cerkwie z tego okresu powstały w
Tyliczu (1743 r.), Świątkowej Wielkiej (1757 r.), Ropkach (1759 r. -
skansen w Sanoku), Świątkowej Małej (1762 r.), (1796 r.), Wołowcu. Pod koniec XVIII w. zaczęto upraszczać konstrukcję zrębów kryjących
cerkiew: zamiast załamań zaczęto stosować gzymsy i daszki, wieża nie
obejmowała babińca ale dostawiana była z boku, co pozwalało na
zwiększenie wnętrza świątyni. Przykładem mogą być obiekty we wsiach:
Piorunka (1798), Pielgrzymka (koniec XVIII w.), Brunary (1831),
Leszczyny (1835), Skwirtne (1837), Kotań (1841), Bartne (1842), Berest
(1842), Hańczowa (pierwsza połowa XIX w.), Kunkowa (1868). Na wschodniej Łemkowszczyźnie powstały w kilku wsiach cerkwie bez
wieżowe na planie podłużnym. Każda z ich trzech części przykryta była
była dachem zwieńczonym pseudo latarnią. (najwyższy znajdował się nad
nawą). Do dziś zachowały się jedynie cerkwie w Komańczy (1802),
Rzepedzi (1824) i Turzańsku (1803). Brak niestety informacji o
wcześniejszym stylu budowania cerkwi w dolinie Osławy. W XIX w. pojawiły się kolejne uproszczenia. Tradycyjna trójdzielność
zaznaczona była z zewnątrz jedynie hełmem lub ślepą latarnią, np. w
Ropicy Ruskiej (1813), Polanach koło Krynicy (1820), Nowicy (1843),
Przegoninie (1902, dziś Bodaki). Często uproszczenia te wprowadzono
przy okazji remontu cerkwii osiemnastowiecznych, np. Śnietnica (1755
r., remont w poł. XIX w.), Przysłup (1756 r., remont w 1897 r.),
Banica (poł. XVIII w., remont 1898 r.), Zdynia (1786, remont końcem
XIX w.). W stuleciu tym pojawiły się też wzory austriackie, z
prostopadłościenną wieżą na belkach stropu babińca (np. Zawadka
Rymanowska - 1856, Radoszyce - 1868, Szczawne - 1888). Ciekawym
zjawiskiem były też cerkwie drewniane z murowanym prezbiterium. Do
dziś przetrwała tylko w Chyrowej (1770) budowla tego typu, choć
podobnie wyglądała dawna cerkiew w Polanach. Murowane cerkwie były nieliczne, ich architektura przypominała w dużym
uproszczeniu styl drewniany, wszystkie miały kalenicowe dachy
zwieńczone barokowymi hełmami i wieżę nad wejściem. Najstarsza, z
końca XVII w. znajduje się w Trzcianie, inne tego typu powstały w
Tylawie (1787), Bielicznej (1796), Blechnarce (1801), Małastowie
(1806), Woli Niżnej (1812), Smerekowcu (1818), Króliku Wołoskim
(1843), Izbach (1886). Cerkwie wieku XX Wiek XX przyniósł kolejne
zmiany. Murowane cerkwie z typową dla tego okresu centralną kopułą
powstały w Polanach (1900), Bednarce (1901) i Pętnej (1916).
Niespotykaną formę miała, niestety nie istniejąca już dzisiaj a
zbudowana w 1914 r. cerkiew w Klimkówce. Zniszczono ją wraz z całą
wsią podczas budowy zalewu. Na fali rodzącej się ukraińskiej
świadomości zaczęto wznosić też cerkwie w stylu huculskim uważanym za
narodowy styl ukraiński. Niemal wierna kopia huculskiej cerkwi
powstała w Gładyszowie (1938). Świątynię nawiązującą do tego stylu, na
planie krzyża, z jedną kopułą, wzniesiono też w Daliowej (1933) a z
trzema kopułami w Krzywej (1924). W okresie międzywojennym nowe
cerkwie powstały także w Rozstajnem, Kamionce, Żydowskiem, Lipowcu,
Jasielu, nie wiadomo jednakże nic o ich kształcie architektonicznym.
Oryginalną architekturą odznacza się też cerkiew w Rozdzielu (1927).
Imponujących rozmiarów świątynia nawiązująca do architektury
łemkowskiej, powstała w Krynicy - Wsi. Ogółem przed II wojną na terenie Łemkowszczyzny istniało ok. 150
cerkwi greckokatolickich. Po wysiedleniach cerkwie rozbierano z
przeznaczeniem na budulec lub opał. W ten sposób zniszczono większość
z nich na wschodnich krańcach Beskidu Niskiego, na zachodzie,
stosunkowo szybko zasiedlonym ponownie, zachowało się ich więcej. W
latach powojennych zbudowano trzy nowe cerkwie - w Zyndranowej (1985),
Komańczy (1988) i Krynicy (1996). Obecnie istnieje na Łemkowszczyźnie
około 70 cerkwi, z tego 22 służą wiernym prawosławnym bądź
greckokatolickim, pozostałe pełnią rolę kościołów rzymskokatolickich.
Należy wspomnieć o cerkwiach powstałych w czasie przechodzenia Łemków
na prawosławie, po tzw. "schizmie tylawskiej". Najczęściej były to
budynki prowizoryczne a większość z nich rozebrano po 1947 r.
Wzniesiono je w miejscowościach: Banica koło Gładyszowa, Bartne,
Ciechania, Czarne, Długie, Grab, Izby, Kotań, Lipowiec, Mszana,
Polany, Przegonina, Radocyna, Świątkowa Wielka, Świerzowa Ruska,
Tylawa, Wilsznia, Wołowiec, Żydowskie. Do dziś przetrwały jedynie
dwie, w Bartnem i Przegoninie (Bodaki). Otoczenie i wnętrze
Cerkwie z reguły lokowane
były na miejscu wyniosłym, zwykle otaczał je krąg drzew, nierzadko
także ogrodzenie z kamienia, lub drewnianych bali z gontowym daszkiem.
Na teren cerkwi wchodziło się przez drewnianą lub kamienną bramę.
Często przy cerkwi można spotkać kamienne krzyże, są to miejsca
pochówku księży bądź członków ich rodzin. Warto także zwrócić uwagę na
krzyże wieńczące dachy cerkwi. Wykonane są one z trzech równolegle
ułożonych żelaznych prętów, przy czym charakterystyczną cechą było
zwielokrotnienie motywu krzyża poprzez umieszczenie na końcach ramion
kilkunastu a nawet kilkudziesięciu małych krzyżyków. Są to
niepowtarzalne arcydzieła kowalskiej roboty, nie sposób znaleźć dwóch
identycznych egzemplarzy. Ważne miejsce w liturgii wschodniej zajmuje ikona, będąca uosobieniem
nadprzyrodzonej rzeczywistości, ukazująca wiernym obecność Chrystusa,
jego Matki i świętych Pańskich. W cerkwiach z przegrody oddzielającej
nawę od prezbiterium utworzono ikonostas, którego najważniejszymi
elementami są cztery wielkie ikony przedstawiające: wezwanie cerkwi,
Chrystusa Nauczającego, Maryję z Dzieciątkiem i świętego szczególnie
czczonego w danym regionie. Między ikonami Chrystusa i Maryi znajdują
się carskie wrota - brama otwierana tylko na czas Liturgii i ukazująca
wiernym widok na ołtarz. Nad carskimi wrotami znajduje się Mandylion,
czyli Spas nierukotworny (nie ludzką ręką stworzony obraz Zbawiciela),
ponad nim zaś rząd tzw. prazdników - ikon przedstawiających święta
cerkiewne. Na środku widniejące ikona Ostatniej Wieczerzy. Powyżej
znajduje się ikona Deesis - modlitwy błagalnej, po obu jej stronach
zaś ikony dwunastu apostołów. Najwyższą kondygnację stanowi
Ukrzyżowanie w otoczeniu proroków Starego Testamentu.
źródła:
Internet
Własne
|