Przechowywanie
materiałów światłoczułych |
1. Materiał
nienaświetlony
Niekorzystne warunki przechowywania powodują z reguły zmiany w jakości
filmów fotograficznych i papierów większe niż każde dopuszczalne
odstępstwo w procesie produkcji. Dlatego przy przechowywaniu tych
materiałów należy postępować szczególnie ostrożnie. Filmy w rolkach, błony
cięte i papiery zazwyczaj pakowane są w torby foliowane, które chronią je
przed zmianami względnej wilgotności powietrza. Odnosi się to również do
pojemników z tworzyw sztucznych filmów małoobrazkowych. Z tego względu
oryginalne opakowanie powinno być otwierane bezpośrednio przed użyciem
materiału.
Wynikające z procesu starzenia się, normalne zmiany właściwości
fotograficznych mogą być opóźnione poprzez właściwe przechowywanie. Aby
osiągnąć najlepsze rezultaty, materiały należy obrabiać przed upływem daty
ważności podanej na opakowaniu.
Materiały fotograficzne, niezależnie od typu materiału i opakowania, nie
powinny być przechowywane w pobliżu źródeł ciepła (centralne ogrzewanie,
mocne żarówki, itp.). Do filmów odnosi się następująca zasada: w przypadku
okresu składowania dłuższego niż 2 tygodnie materiał należy przechowywać w
temperaturze 13°C lub niższej (a co powiedzieć, o przechowywaniu filmów w
kioskach). Filmy do szczególnie trudnych prac powinny być składowane w
zamrażarce przy -18°C do -23°C. Aby uniknąć osadzania się wilgoci na mocno
zamrożonych filmach, należy poczekać przed otwarciem zapieczętowanego
oryginalnego opakowania, aż materiał osiągnie temperaturę pokojową.
2. Materiał naświetlony
Po naświetleniu materiały filmowego lub papieru, należy dążyć do tego, aby
został on jak najszybciej poddany właściwej obróbce. Przechowywanie
naświetlonego materiału w niskich temperaturach opóźnia zmiany ukrytego
obrazu. Naświetlony a nie wywołany film może być przechowywany w lodówce
bez szczelnego opakowania do dwóch dni. W przypadku osadzenia się wilgoci
na schłodzonym filmie należy poczekać aż materiał będzie suchy, zanim
zostanie poddany procesowi wywoływania.
Jeśli naświetlony papier przechowywany jest przez jakiś czas w
temperaturze pokojowej (około 21°C), to okres między naświetleniem a
wywoływaniem należy utrzymać na w miarę stałym poziomie, aby zredukować
odchyłki w wyniku zmian ukrytego obrazu. Jeśli naświetlone odbitki mają
być przechowywane pomiędzy od 8 do 24 godzin, to należy je przechowywać
przy 10°C lub poniżej. Jeśli okres przechowywania przekracza 24 godziny,
to naświetlony papier powinien być przechowywany przy -18°C. Przed
wywoływaniem należy wtedy odczekać aż odbitki osiągną temperaturę
pokojową.
3. Materiał naświetlony i wywołany
Do archiwizacji materiałów fotograficznych lepsze są pojemniki z
metalu niż pojemniki z drewna lub tworzywa sztucznego, ponieważ te
ostatnie mogą zawierać środki konserwujące lub substancje lotne, które w
przypadku dłuższego okresu oddziaływania mogą uszkodzić zarchiwizowany
materiał. Szczególnie ważne jest to wtedy, gdy miejsce przechowywania nie
jest schłodzone. |