Kościół ufundowany przez Jerzego Augusta Mniszcha i jego żonę,
wewnątrz ma charakter dworski w złoto różowych kolorach.
Rokokowy kościół z 1764 roku ufundował Jerzy August
Mniszech wraz z małżonką Marią Amelią. Wnętrze kościoła ma
wystrój dworski. Różowo- złoto- biała oprawa wzbogacona jest
lustrami i rokokowymi rzeźbami. W prawej kaplicy tego kościoła
znajduje się jeden z największych zabytków Dukli – nagrobek
Marii Amelii z Brühlów Mniszchowej. Jest to rzeźba z białego
marmuru przedstawiająca zmarłą w stroju dworskim, leżącą na
boku, wspartą na poduszkach. Niektórzy twierdzą, że wspiera się
na worku pieniędzy. Rzeźbę wykonał w 1773 roku Jan Obrocki ze
Lwowa. Pierwotny
kościół parafialny w Dukli był skromną, XV-wieczną budowlą,
złożoną z murowanego prezbiterium i drewnianej nawy. Kościół
ten spłonął w czasie pożaru Dukli w 1738 r. W jego miejsce
zbudowano w latach 1742-47 i ostatecznie ukończono w 1765 r.
nowy kościół z fundacji Jerzego Wandalina Mniszcha,
marszałka nadwornego koronnego i jego żony Marii Amalii z
Brűhlów. Stanowi on interesujący przykład architektury
późnobarokowej a jego wartość podnosi cenne rokokowe wyposażenie
wnętrza. Jest to obiekt jednonawowy z prezbiterium zamkniętym
trójbocznie, parą kopułowych kaplic przy nawie, przedsionkiem od
zachodu i przybudówkami zakrystyjnymi przy prezbiterium. Fasada
zachodnia zwieńczona jest szczytem o wygiętej linii. Dachy
dwuspadowe z wieżyczką na sygnaturkę nad nawą. Wewnątrz
sklepienia kolebkowe z lunetami na gurtach, chór muzyczny
późnobarokowy, o falistej linii, wsparty na półkolistej
arkadzie. Kaplice symetryczne, nakryte kopułami z latarniami, z
zewnątrz wieloboczne, wewnątrz owalne o ścianach z dekoracją
rokokową i wypełnionymi lustrami w rokokowych ramach. Otwarte do
nawy półkolistymi arkadami i oddzielone klasycystycznymi kratami
z herbami Mniszchów. Dekoracja rokokowa pilastrów i wnęk
arkadowych, drewniana, złocona. Polichromia iluzjonistyczna
na sklepieniach, rokokowa, wykonana przez Antoniego
Stroińskiego w latach 1770-79. Na sklepieniu nawy
głównej sceny: Chrystus u Marii i Marty, Maria u grobu, Wizja
św. Marii Magdaleny, częściowo rekonstruowana w latach 60-tych
XX w. W kaplicach sceny starotestamentowe. Wyposażenie wnętrza
jednolite rokokowe. Ołtarz główny rokokowy
wykonany według projektu Piotra Polejowskiego w
latach 1772-73, z czterema kolumnami dźwigającymi przerwany
przyczółek, rzeźbionymi personifikacjami trzech cnót
teologicznych: Wiary, Nadziei i Miłości oraz rzeźbą św. Marii
Magdaleny jako pokuty, wykonanymi przez Jana
Obrockiego, w zwieńczeniu płaskorzeźbiona scena
Noli me Tangere a nad przyczółkiem rzeźby aniołów. Dwa ołtarze
boczne: prawy, z obrazem św. Antoniego i rzeźbami
proroków oraz aniołów w zwieńczeniu, lewy, z obrazem Wizja św.
Jana z Dukli a w zwieńczeniu z gołębicą w glorii i rzeźbami
aniołów. Ambona z lat 70-tych XVIII w., z
rzeźbami czterech ojców kościoła: Augustyna, Hieronima,
Ambrożego i Grzegorza Wielkiego na korpusie oraz rzeźbą
Chrystusa Dobrego Pasterza na baldachimie. Dwa konfesjonały:
jeden barokowy z 2. ćw. XVIII w. z rzeźbą św. Ignacego Loyoli w
zwieńczeniu i drugi rokokowy z lat 70-tych XVIII w., o bogatej
dekoracji snycerskiej. Nad portalami stiukowe
płaskorzeźby aniołów, wykonane przez Jana
Obrockiego, podtrzymujących niegdyś portrety Mniszchów:
Jerzego Augusta i Amalii z Brűhlów, dziś wiszące po bokach chóru
muzycznego. Szczególnie godny uwagi jest znajdujący się w
południowej kaplicy pomnik nagrobny Marii Amalii
z Brűhlów Mniszchowej, uważany za jedno z
wybitniejszych dzieł polskiej rzeźby rokokowej, wykonany przez Jana
Obrockiego w 1773 r. z białego i czarnego
marmuru, z lezącą postacią zmarłej w bogatym stroju dworskim,
ułożoną na sarkofagu. W przedsionku ustawiony jest jeszcze
klasycystyczny nagrobek Franciszka Stadnickiego (zm. 1810). Przy
kościele stoi trójkondygnacjowa dzwonnica z półkolistymi
arkadami, w narożnikach opięta pilastrami dźwigającymi
przełamany półkoliście gzyms, nakryta hełmem baniastym.